Kapitel 30 – Falska profeter/kontrollerad opposition/E-gruppen

 

Det skedde inte över en natt. Men när det väl kom, kom det som en käftsmäll så hård att jag tappade andan.

Under nio månader hade jag stått nära två överlevande. Anders Eriksson och Sara Hedrenius. De som ringde mig nästan varje dag. De som ville läsa varje dokument jag fick fram. De som sa att de stod med mig. De som kallade mig syster.

Jag trodde dem. Jag delade allt. Min kartong från Polismyndigheten. Min tidslinje. Mina polisanmälningar. Min kamp för att pappa äntligen skulle få begravas.

Jag trodde vi var ett team. Jag trodde vi var på samma sida.

Så kom Kapitel 29. Sveriges Radio. Den stulna berättelsen. Och plötsligt föll alla pusselbitar på plats – bitar jag aldrig ens visste fanns.

Det var inte ett misstag. Det var inte slarv. Det var inte ens feghet.

Det var kontrollerad opposition.

Alla femtio i E-gruppen. Alla de som i tjugofem år hade skrivit böcker, debattartiklar, hållit interpellationsdebatter i riksdagen. Alla som pratade högt om hål i skrovet, visiret, militära transporter. Alla som grät i teve och sa ”vi anhöriga förtjänar sanningen”.

De hade aldrig, inte en enda gång, krävt en sjöförklaring. De hade aldrig lämnat in en gemensam stämningsansökan. De hade aldrig krävt att de omkomna som gick att återfinna skulle omhändertas. De hade aldrig begärt att vittnen skulle höras under ed i domstol.

De hade bara pratat om symtomen. Aldrig om orsaken. Aldrig om rättssystemet. Aldrig om det enda som faktiskt hade kunnat spräcka muren.

Och nu förstod jag varför.

De var tillsatta. De var kontrollerade. De var en del av samma underrättelsekollektiv som styrde hela narrativet.

Politiker. Generaldirektörer. Ambassadörer. Journalister. Anhöriga. Överlevande. Advokater.

Vanliga människor som fått roller i en pjäs. Uppdraget: låtsas opponera sig. Låtsas kämpa. Låtsas att demokratin fungerar. Så att ingen vanlig medborgare skulle få för sig att gå utanför manuset och faktiskt använda lagen.

Jag hade gått in i E-gruppen som dotter. Som anhörig. Som någon som bara ville begrava sin pappa.

Och jag hade blivit ett problem exakt av den anledningen (se Kapitel 25). För jag vägrade spela med i teatern. För jag sa ”då går vi till domstol”. För jag bröt mot regeln: prata om allt – utom det som faktiskt betyder något.

Det var då insikten kom. Den största jag någonsin haft.

Det svenska styrelseskicket är en illusion. En skapad teater. En demokrati som bara existerar på papperet. Regering, riksdag, medier, organisationer – allt är scenografi. Och vi anhöriga, vi överlevande, vi vanliga medborgare är bara statister som får tro att vi har en röst.

Jag satt där med telefonen i handen efter radiodokumentären. De två som kallat sig mina vänner hade just spelat sina roller perfekt. De hade fått mig att tro. De hade fått mig att dela allt. Och sedan hade de klippt ut mig ur berättelsen.

Det var inte personligt. Det var uppdraget.

Och jag? Jag var den som hade gått utanför manuset. Den som inte längre gick att kontrollera.

Det var då jag slutade tro på någonting. Inte på E-gruppen. Inte på systemet. Inte ens på att någon annan skulle komma och rädda oss.

Det var då jag förstod: den enda som någonsin skulle kämpa för min pappa och de andra kropparna – det var jag själv.

// Åsa Myrberg Dotter till Dan-Anders Adrian Myrberg

Kapitel 29 – När min berättelse togs ifrån mig av Sveriges Radio

 

Den 12 juni 2022 publicerade jag ett blogginlägg.

Det var inget utspel. Ingen teori. Ingen spekulation.

Det var min berättelse.

Om den 17 december 2020. Om regeringsbeslutet. Om hur polisen ville omhänderta kropparna – men stoppades. Om hur min pappa fortfarande låg kvar där nere.

All dokumentation kom från Polismyndigheten. Från den enda kartong jag fått ta del av. Den kartong som lämnats ut till mig personligen.

Jag var den som hade begärt ut förundersökningen. Jag var den som drivit frågan om kropparna juridiskt. Jag var den som polisanmält.

Fem dagar senare, den 17 juni 2022, sände Sveriges Radio dokumentären: ”Estonia och striden om kropparna.” av och med Erik Ridderstolpe, kusinen till Johan Ridderstolpe.

Jag lyssnade.

Och kände igen varje formulering.

Regeringsbeslutet. Polisens PM. Beskrivningen av hur polisen stoppades. Carl Bildt och Ingvar Carlsson som satt och låtsades att de inte förstod vad ”döda kroppar” och begravning egentligen betydde.

Erik Ridderstolpe ställde inte en enda vettig fråga.

Jag trodde inte mina öron.

Vilket bedrägeri. Vilket hån mot oss anhöriga – och framför allt mot mig.

Det var min research. Min tidslinje. Min formulering av hela konflikten.

Men mitt namn nämndes inte. Inte en gång.

Jag blev fråntagen min egen berättelse av svensk statlig radio.

De stal hela min berättelse. Hela min kamp. Från mig – en civil människa.

I dokumentären medverkade överlevande Anders Eriksson och Sara Hedrenius. De som under lång tid stått nära mig. De som visste exakt vad jag arbetade med. De som tagit del av mina dokument.

Nu tog de uppsåtligt ifrån mig hela min berättelse. Hela min ensamma strid om kropparna.

Nu framställdes det som om kampen för kropparna var deras – trots att de inte ens hade några kroppar att strida för. De var inte anhöriga.

Den enda som stridit för kropparna, som polisanmält svenska staten för kropparna – det var jag.

Den enda som krävt en sjöförklaring. Den enda som krävt en förklaring för varför de omkomna inte fått bli omhändertagna. Den enda som krävt att vittnen skulle få vittna under ed i domstol.

Det var jag.

Och jag fick inte vara med i min egen dokumentär.

Jag satt ensam och lyssnade. Det var fruktansvärt. Anders Eriksson och Sara Hedrenius – som under nio månader låtsats vara mina vänner – visade sig vara mina fiender.

Jag förstod.

Detta var avslutet på E-gruppen.

Inte för att jag hade lämnat.

Utan för att jag blivit utbytt.

Det var inte bara tystnad längre.

Det var appropriering.

Min fråga – ”Varför får jag inte begrava min pappa?”

– hade blivit en radioproduktion.

Jag grät när jag hörde programmet.

Inte av sorg.

Utan av insikten att jag inte längre hade någon plats i den berättelse jag själv hade startat.

Det var då jag slutade tro att detta handlade om missförstånd.

Det var då jag förstod att mönstret var större.

// Åsa Myrberg Dotter till Dan-Anders Adrian Myrberg

Kapitel 28 – Samtalet

 

Det var under den här perioden som Johan Ridderstolpe ringde mig.
Johan Ridderstolpe uppgav att han varit militär och arbetat på Muskö. Nu satt han med i E-gruppen.
Johan Ridderstolpe var även kusin med Johan Ridderstolpe, journalist på ”Ekot” på statlig radio – Sveriges Radio som det kallas.

Jag trodde att vi skulle tala om juridiken.
Om sjöförklaringen.
Om varför ingen domstol prövat katastrofen.

Det var inte därför Johan Ridderstolpe ringde.

Han ville berätta något helt annat.
Han berättade att advokaten Per Björkman, bror till finansmannen Johan Björkman ordförande för Nordstjernan AB – medlem i E-gruppen – hade haft en relation med hans syster.
Att systern och advokaten Per Björkman. tillsammans hade lurat honom på arvet efter deras föräldrar.
Att han blivit fråntagen rätten till gården.

Det var detta han ville upplysa mig om.

Jag satt med telefonen i handen och förstod ingenting.

Jag kände inte hans syster.
Jag kände inte advokaten.
Jag kände inte honom.
Vad hade detta med mig att göra?
Vad hade det med min pappa att göra?
Vad hade det med Estoniakatastrofen att göra?

Jag hade gått in i detta för att få svar på tre frågor:

Varför omhändertogs inte de döda?
Varför hölls ingen sjöförklaring?
Varför prövades katastrofen aldrig juridiskt?

I stället satt jag och lyssnade på en berättelse om sex och arv.
Det var första gången jag tydligt kände att samtalet flyttades bort från sakfrågan.

Det var första gången jag anade
att jag höll på att dras in i något helt annat.
//Åsa Myrberg Dotter till Dan-Anders Adrian Myrberg

Kapitel 27 – Mönstret börjar visa sig

 

Jag visste bara inte vilket.
Men under den här perioden började jag läsa mer om människorna omkring mig.
Inte deras åsikter.
Inte deras inlägg i gruppen.
Utan deras bakgrund. Vilka var de egentligen? Vilka kretsar rörde de sig i?

Jag började upptäcka att flera av dem inte bara var anhöriga eller engagerade privatpersoner.
De rörde sig i media.
I finansvärlden.
I juridiken.
I politiken.

Tidningen Fokus återkom ständigt.
Jon Åsberg var chefredaktör.
Mats Holm intervjuade mig där.
Susanna Popova skrev där.
Inga-Britt Ahlénius var en del där.

Jag började läsa om hur Fokus kom till.
Den möjliggjordes genom finansiering från Nordstjernan AB.
Ordförande där var Johan Björkman.
Hans bror Per Björkman satt i E-gruppen som advokat.
En annan bror, Anders Björkman, hade varit involverad i Estoniafrågan redan på 1990-talet.

Det var första gången jag på allvar började se hur samma namn återkom i olika sammanhang.
Media.
Finans.
Juridik.
Politik.

Det var inte bevis på något.

Men det var inte heller slumpmässigt.

Samtidigt märkte jag att vissa frågor var möjliga att tala om offentligt.
Hål i skrovet.
Bogvisiret.
Militära transporter.
U-båtar.
Bomber och Granater.

Det gick att diskutera.

Det gick att skriva debattartiklar om.

Det gick att bli intervjuad om.

Men när jag talade om:
Sjöförklaringen.
Domstolen.
Att kräva juridiskt ansvar.

Då förändrades stämningen.

Det var som om jag rörde vid något som inte skulle röras.

Jag började ana att det fanns en osynlig gräns.

En gräns mellan det man kunde prata om
och det man inte skulle driva.
Jag kunde ännu inte sätta ord på det.
Men mönstret började visa sig.

Och jag stod mitt i det
utan att förstå hur stort det egentligen var.
//Åsa Myrberg Dotter till Dan-Anders Adrian Myrberg

Kapitel 26 – E-gruppens olika roller gentemot mig

 

Det är först i efterhand jag kan sätta ord på det.
Där och då var det bara en känsla.
Jag trodde att vi alla var där av samma skäl. Att vi sökte svar.
Att vi ville ha en rättslig prövning.

Men gradvis började jag uppleva att människor i E-gruppen intog olika roller gentemot mig.
En märklig känsla av att människor tidigt placerade sig i olika positioner gentemot mig.
Det var som om jag placerades i ett mönster jag själv inte kände till.

Jag fick redan från början tre personer som stod nära.
Som ringde. Som skrev. Som uppmuntrade.

Anders Eriksson.
Sara Hedrenius.
Elisabet Nilsson.

Det var som om jag fick mina “vänner” direkt.

Samtidigt fanns det andra som jag upplevde stod på motsatt sida nästan omedelbart.

Per-Arne Håkansson.
Susanna Popova.
Inga-Britt Ahlenius.
Lars Ångström.
Johan Ridderstolpe.
Åsa Eriksson.
Linnea Karlsson.
Lennart Berglund.

Hos dem fanns en skärpa. En kyla. Ibland öppet hån.

Jag förstod det inte då, men i efterhand liknar det det som kallas good cop / bad cop.
Vissa var konfrontativa.
Andra var inkännande.

Susanna Popova kunde vara direkt elak i tonen.
Mats Holm var varm och vänlig.

Per-Arne hånade och skrattade åt mig i möten.
Anders Eriksson ringde varje dag och lyssnade.

Det var som om jag drogs mellan två poler.

De snälla:
Anders Eriksson.
Sara Hedrenius.
Mats Holm.
Sven Ruin.
Kenneth Bengtsson.
Elisabet Nilsson.
Rolf Sörman.
Anders Ulfvarson

De hårda:
Per-Arne Håkansson.
Susanna Popova.
Inga-Britt Ahlenius.
Lars Ångström.
Johan Ridderstolpe.
Åsa Eriksson.
Linnea Karlsson.
Lennart Berglund.

Och sedan fanns det en tredje kategori.

De som inte verkade ha någon roll alls.

De som var tysta.
Apatiska.
Närvarande men frånvarande.

De sa varken emot eller för.

De bara var där.

Det var det som gjorde det så märkligt.

Det kändes inte som en grupp människor som spontant reagerade på mina idéer.

Det kändes som om jag redan från början hade placerats i ett mönster.

Jag visste bara inte vilket. //Åsa Myrberg Dotter till Dan-Anders Adrian Myrberg