Kapitel 2 – Vem är vem och vem bestämmer vem som är vem?

 

25 juni 2026

Resan har startat och jag är inte ens medveten om att den har startat.

Jag vet inte varifrån jag kommer.

Jag vet inte varför jag hamnade just här.

Jag vet inte ens att jag är jag.

En dag inser jag att någon kallas mamma.

En annan kallas pappa.

En tredje kallas bror.

En fjärde kallas hund.

Tillsammans verkar de utgöra något som alla omkring mig kallar familj.

Det finns en lägenhet.

En säng.

En handduk i badrummet som tydligen är min.

Jag har fortfarande ingen aning om varifrån jag kom, och lika lite vet jag varifrån alla andra kom.

De bara finns där.

Precis som jag.

Sedan blir det ännu värre.

Det börjar dyka upp människor som kallas mormor och morfar.

Farmor och farfar.

Moster.

Faster.

Morbror.

Farbror.

Kusin.

Vem hittar på allt detta?

Jag försökte förstå logiken.

Det gick sådär.

Min moster Birgit var syster till min mamma.

För mig var det fullständigt självklart att hon borde heta morsyster Birgit.

Men det fick man tydligen inte säga.

Så jag kompromissade.

Hon fick heta Morbror Birgit.

Det verkade betydligt rimligare.

Problemet var bara att jag också hade en Morbror Bertil.

Han var gift med min mammas syster.

Han var alltså inte min mammas bror.

Ändå kallades han morbror.

Här började jag misstänka att vuxenvärlden inte hade full kontroll på sina egna regler.

Ju mer jag lärde mig om släkten desto mindre förstod jag.

Och så hade vi kusinerna.

Kusiner hit.

Kusiner dit.

Alla var kusiner.

Men vem var egentligen vem?

När jag långt senare slog upp ordet kusin upptäckte jag att det kommer från latinets consobrinus, som betyder mors systers barn.

Jaha.

Men tänk om barnet var mors brors barn?

Eller fars systers barn?

Eller fars brors barn?

Varför får bara moderns syster vara med i ordets ursprung?

Och viktigast av allt:

Vem i hela världen är fadern?

Det var ingen som verkade bry sig om honom.

Consobrinus.

Mors systers barn.

Men vem fan är fadern?

//Åsa Eriksson-Myrberg

Kapitel 1 – Sagan om livet som kan vara helt verkligt eller helt overkligt

 

24 juni 2026

Som ni kanske redan förstått kommer den här boken att skrivas baklänges.

Kapitel 1 är på sätt och vis det sista kapitlet.

Lite som i Benjamin Buttons otroliga liv. Vi lever livet framlänges, men förstår det först när vi tittar bakåt. Först då börjar pusselbitarna falla på plats och det som verkade slumpmässigt får ett sammanhang.

Så detta första kapitel är början på min fysiska resa på planeten Jorden, men samtidigt slutet på den andliga resa som lett mig fram till just denna punkt.

Min resa i detta liv började den 20 januari 1960 klockan 02:43 på Södertälje sjukhus.

Med ett stort plask lämnar jag min mammas livmoder och kastas ut i en värld jag inte vet någonting om.

Jag har ingen aning om var jag är.

Jag har ingen aning om vem jag är.

Jag har ingen aning om varför jag är här.

Plötsligt får jag en dask i rumpan.

Aj!

Min första tanke, om jag nu hade kunnat formulera den, hade förmodligen varit:

– Men va faan! Det där gjorde ju ont!

I samma ögonblick tar jag mitt första andetag.

Jag gallskriker!

Lungorna fylls med luft.

Jag syresätter mig själv för första gången.

Och utan att förstå det börjar den resa som ska ta mig genom ett helt liv av frågor, erfarenheter, möten, förluster, upptäckter och insikter.

Sagan om mitt liv har börjat.

//Åsa Eriksson-Myrberg

Imse Vimse Spindel

23 juni 2026

Imse vimse spindel

Jag hör fortfarande min mammas röst sjunga:

Imse vimse spindel klättrar upp för trån.

Ner faller regnet, spolar spindeln bort.

Upp stiger solen, torkar bort allt regn.

Imse vimse spindel klättrar upp igen.

Jag har hört den sången otaliga gånger under mitt liv.

Men först nu, 66 år senare, hör jag något annat mellan raderna.

Kanske är det inte bara en barnvisa.

Kanske är det en berättelse om oss människor.

Om hur vi gång på gång försöker ta oss framåt.

Om hur livet ibland sköljer undan allt vi byggt upp.

Om sorg, förlust och motgångar.

Men också om vår förmåga att resa oss igen.

Regnet kommer.

Solen kommer.

Och trots allt fortsätter vi att klättra.

Det märkliga är att samma berättelse återkommer på olika språk och i olika länder.

På engelska klättrar The itsy bitsy spider uppför vattenröret.

På danska kravlar Lille Peter Edderkop uppför muren.

På norska klättrar Lille Petter Edderkopp upp på en hatt.

Orden förändras.

Men budskapet består.

Vi faller.

Vi reser oss.

Vi börjar om.

Kanske har vi fått höra livets viktigaste sanning redan som barn.

Men vi förstår den först när vi har levt tillräckligt länge för att känna igen oss i spindeln.

//Åsa Eriksson-Myrberg

EN HELT NY BOK!

 

23 juni 2026.

Jag trodde länge att min berättelse handlade om min pappa.

Jag trodde att den handlade om Estonia.

Jag trodde att den handlade om frågor utan svar.

Men sakta började jag förstå att det bara var porten.

Det var öppningen.

Den verkliga berättelsen handlade om något annat.

Den handlade om mig.

Om skillnaden mellan den jag varit för att passa in och den jag är när jag inte längre behöver spela någon roll.

Om att upptäcka att det som såg ut som slutet på en berättelse i själva verket var början på en ny.

Inte ett nytt kapitel.

En helt ny bok.

//Åsa Eriksson-Myrberg

Kapitel 33 – Det började med ett mejl – och slutade aldrig

 

Detta ärende vad gäller den tidigare förundersökningen som pågick i över 3 år startar så här.

Den 23 mars 2021 satt jag vid köksbordet och skrev ett mejl till [email protected].

Hej, Jag företräder dödsboet efter min far Dan Myrberg, 291227 omkommen på M/S Estonia den 28 september 1994. Som målsägare begär jag en kopia på rubricerad förundersökning.
Jag vill också få uppgift om rubricerad förundersökning i någon del förhandlats i domstol och i så fall vilken domstol och vilket målnummer.
Vänliga hälsningar Åsa Myrberg

Jag trodde det var en enkel begäran.

Två veckor senare kom svaret från Nora Hansén, Sekretesshandläggare. Hon skickade sex PDF:er – alla om min egen polisanmälan.
Inte en sida från den stora förundersökningen K84051-94.
Hon skrev bara att den fortfarande handlades och att hon skulle återkomma.

Sedan började mejlkedjan som aldrig tog slut.

Jag fick själv hämta de första 2716 sidorna på det gamla polishuset på Kungsholmen. Jag fick visa legg och skriva under att jag mottagit kartongerna. Jag var tvungen att ha min man med mig för kartongerna var så tunga.
Sedan ”råkade” Sara Hedrenius berätta för Kent Härstedt.
Då startade ursäkterna. Sedan förseningar. Sedan fler ursäkter: ”stort och komplext material”, ”många jurister arbetar med detta”, ”det drar ut på tiden”.

Jag hämtade totalt 5842 sidor. Jag lämnade tillbaka två hela kartonger med dubbletter – upp till 10–15 kopior på samma dokument – för att jag inte tänkte betala för polisens slarv.

Jag frågade gång på gång om de 4800 sidor som låg under försvarssekretess:
Vem beslutade det 1994–1998?
Vilka lagrum?
Hur länge gäller det?

Nora svarade alltid artigt, men aldrig rakt: ”Det är jag som gör tjänstemannaprövningen…” ”Sekretess enligt 15 kap. 2 § OSL…” ”Sekretess för pågående förundersökning enligt den äldre sekretesslagen…”

Ingen bilaga med ”handlingar som ej lämnas ut”.
Ingen lista över exakt vad som gömdes.
Ingen förklaring varför jag inte fick veta ens om min egen pappa fanns nämnd.

Jag skrev skarpt. Jag citerade förvaltningslagen. Jag bad om hjälp att få kontakt med Säpo. Jag frågade var jag kunde anmäla deras tjänstefel.

Nora svarade fortfarande artigt. Men skickade aldrig de svar jag faktiskt behövde.

Mejl efter mejl. Kartong efter kartong. Ursäkt efter ursäkt.

Allt för att hålla en enda dotter sysselsatt medan sanningen låg kvar i 27 arkivkartonger – eller hos Säpo – eller hos regeringen – eller någonstans där ingen vanlig människa någonsin skulle hitta den.

Och mitt i allt detta låg min pappa fortfarande kvar på botten av Östersjön.
// Åsa Myrberg Dotter till Dan-Anders Adrian Myrberg